ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREWodór
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


KOMENTARZE
25.03.2020r. 05:14

mgr inż. Jerzy Lipka
Epidemia korona wirusa choć nieco odracza w czasie zasadnicze decyzje dotyczące polskiej energetyki, to jednak nie likwiduje problemów związanych z produkcją energii. Nie zmienia także na dalszą metę problemów i kłopotów związanych z zatruciem środowiska naturalnego. A przecież umierających z powodu zatrucia powietrza jest znacznie więcej, niż z powodu epidemii wirusowych.
23.03.2020r. 06:12

mgr inż. Jerzy Lipka
Rozłożenie ryzyka rozwoju sektora energetycznego wymaga inwestowania w wiele różnych jego kierunków, a nie koncentrowanie środków na jednym względem dwóch wybranych z przyczyn politycznych, bo akurat opowiada się za tym wpływowe lobby. Monolityczny rozwój tylko i wyłącznie sektora węglowego przez ostatnie dziesiątki lat, uzupełnionego po 2000 roku energetyką wiatrową, do dziś odbija się czkawką w naszym kraju, nie zapewniając energetycznego bezpieczeństwa i powodując nadmierną, niespotykaną nigdzie indziej w Europie szkodliwą emisję. Nie rozłożono ryzyka, poprzez wielo-kierunkowość rozwoju. Nie zrobiono tego z przyczyn politycznych, a nie dlatego, że technicznie nie było można.
19.02.2020r. 06:19

Wiesław Drozdowski, redaktor CIRE
Przyszłością transportu ciężarowego i autobusowego, z punktu widzenia emisji w całym cyklu eksploatacji, są pojazdy z ogniwami paliwowymi zasilane wodorem - wynika z raportu "Fueling the Future of Mobility: Hydrogen and Fuel cell solutions for transport", opracowanego przez Deloitte China i Ballard Power Systems.
27.01.2020r. 08:41

prof. dr hab. inż. Konrad Świrski, Transition Technologies SA
Nasz świat zaczyna szybko chodzić na "skróty". Każdego dnia ogłaszane są cudowne recepty i wynalazki, które już, już i mają rozwiązać wszystkie nasze problemy. Nowe formy transportu (kiedyś mieliśmy mieć kolej magnetyczną z Krakowa do Zakopanego!), nowe lekarstwa (kiedyś miała być pasta zamiast borowania zębów), nowe wielkie imprezy sportowe (kiedyś mieliśmy mieć tor Formuły 1 koło Białej Podlaskiej!!), czy przełomowe technologie energetyczne (kiedyś CCS miał eliminować całą emisję CO2 z paliw kopalnych). Dziennikarze i media, a przede wszystkim politycy i ich wyborcy - oczekują prostego i szybkiego lekarstwa, potwierdzenia, że będzie już dobrze i wszystkie problemy zostaną rozwiązane, czegoś na miarę wielkiego i radosnego hasła i optymistycznego pomysłu i idei... żeby potem wszystko przycichło i o wszystkim można było powoli zapomnieć (a cały pomysł schować gdzieś do szuflady).
02.01.2020r. 05:16

Wiesław Drozdowski, redaktor CIRE
Wodór i energia mają długą wspólną historię. Pierwsze demonstracje elektrolizy wody i ogniw paliwowych pobudziły wyobraźnię inżynierów w 1800 roku. Wodór wykorzystano do zasilania pierwszych silników spalinowych ponad 200 lat temu. Wodór podnosił balony i sterowce w XVIII i XIX wieku, a w latach 60. napędzał ludzkość na Księżyc.
12.11.2019r. 06:13

Wiesław Drozdowski, redaktor CIRE
Dokładnie wczoraj minął rok od opublikowania w CIRE artykułu Pana Bogdana Kasierskiego pt. "Zapalić Słońce na Ziemi, czyli Drugi Święty Graal fizyki". Obserwując obecne zintensyfikowanie działań zmierzających do uzupełnienia polskiego miksu energetycznego o energetykę jądrową, w założeniu wykorzystującą reaktory uranowe, pragniemy zwrócić uwagę na postęp jaki dokonał się w ostatnim czasie w dziedzinie fuzji termojądrowej. Rozważamy jednocześnie, czy nasz kraj nie powinien włączyć się do prac zmierzających do wykorzystania energii termojądrowej na większą skalę, poprzez współpracę z jedną z zagranicznych firm prowadzących zaawansowane prace na tym tematem.
17.07.2019r. 11:34

Łukasz Bondaruk, associate w kancelarii SSW Pragmatic Solutions
Nie ulega wątpliwości, że w Polsce jesteśmy obecnie na początku drogi do w pełni rozwiniętego rynku szeroko rozumianej elektromobilności. Zasadnicze dla tego sektora ramy prawne obowiązują już od początku 2018 r., kiedy to w życie weszła ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak pokazuje praktyka, sama ustawa i przewidziane w niej mechanizmy mające przyczynić się do zwiększenia liczby ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych nie wystarczą. Niezbędna wydaje się zmiana mentalności - zbudowanie u potencjalnych użytkowników świadomości, że auta elektryczne mogą być konkurencyjne w stosunku do tradycyjnych - tych z silnikami spalinowymi.
1 Jedynie ma marginesie należy wspomnieć, że Ustawa o elektromobilności nie odnosi się do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Regulacja FNT została zawarta w Ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1199 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1155).
2 Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1199 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1155).
3Przez Narodowy Cel Wskaźnikowy, zgodnie z Ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. 2014 r. poz. 1643 ze zm.), rozumie się "minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczony według wartości opałowej".
4 Warto zaznaczyć, że 12 lipca 2019 r. do Sejmu wpłynął Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z tym projektem, doprecyzowaniu ulegną przepisy odnoszące się do kompetencji NFOŚiGW w zakresie FNT.
5 W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646).
6 W pierwotnej wersji ustawodawstwa o FNT nie widniała wzmianka o możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach funduszu przez osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej. Ustawodawstwo zostało zmienione wraz z uchwaleniem Ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1210).
7 Projekt rozporządzenia został opublikowany dnia 15 lipca 2019 r. i skierowany do konsultacji publicznych.
8 Wyłączono więc z tego zakresu koszty operacyjne ponoszone m.in. na reklamę, zakup czy dystrybucję paliwa.
9 Zgodnie z art. 29 ust. 6 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 2009 Nr 157, poz. 1240 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869).
10 Wydane przez Ministra Energii w formie rozporządzenia na podstawie art. 28zg ust. 6 Ustawy o biokomponentach.
11.11.2018r. 10:50

mgr inż. elektronik Bogdan Kasierski
Realnie istniejące i osiągalne zasoby wszystkich kopalnych źródeł energii pierwotnej ulegną wyczerpaniu w przedziale ok. 70-120 lat. Włączenie do eksploatacji olbrzymich i jeszcze nienaruszonych, ale zapewne nie całkiem osiągalnych zasobów hydratów metanu przedłuży ten okres o ok. 60 lat.
11.01.2018r. 13:15

Dorota Zabłocka, Łukasz Bondaruk, Aleksandra Pawłowicz, Zespół Energetyki Innowacyjnej EY
Temat elektromobilności nie traci na swojej popularności nie tylko wśród przedstawicieli branży. Jak na ustawę dotykającą sektora motoryzacyjnego przystało, prace toczą się z imponującą prędkością. Powodów może być kilka, wśród nich wskazać można z pewnością widmo nałożenia na Polskę sankcji w postaci kar pieniężnych za brak implementacji dyrektywy 2014/94/UE z 22 października 2014 r. oraz energiczne rozpoczęcie kadencji przez nowego Prezesa Rady Ministrów. 10 stycznia 2018 r. projektowana ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych trafiła pod obrady połączonych Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa oraz Komisji Infrastruktury, wynikiem czego jest nowe brzmienie dokumentu, które wraz ze sprawozdaniem zostało skierowane do Sejmu, a następnie przyjęte przez Sejm 11 stycznia 2018 r. Pomimo priorytetowego traktowania prac nad ustawą wciąż aktualne pozostaje pytanie, czy projekt ustawy, który nabiera obecnie coraz wyraźniejszego kształtu, umożliwi oczekiwany przez branżę rozwój rynku elektromobilności w Polsce?
18.12.2017r. 10:14

Dorota Zabłocka, Łukasz Bondaruk, Aleksandra Pawłowicz, Zespół Energetyki Innowacyjnej EY
Najnowsza wersja projektu ustawy o elektormobilności i paliwach alternatywnych nie pozostawia wątpliwości co do intencji ustawodawcy - obligatoryjny rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych przypisany operatorom systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych został przesunięty w czasie, a zasady współpracy z gminami diametralnie zmienione. Czy obecne założenia funkcjonowania rynku elektromobilności wychodzą naprzeciw oczekiwaniom jego uczestników?



cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE