ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREWodór
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


KOMENTARZE
08.07.2020r. 14:09

Paweł Wróbel i Christian Schnell, Instytut Jagielloński
Elektryfikacja ciepłownictwa i transportu w oparciu o rosnący udział odnawialnych źródeł energii oraz rozwijanie technologii wodorowych to główny kierunek transformacji energetycznej w Unii Europejskiej. Szczegóły przedstawiła dziś Komisja Europejska w strategii dotyczącej tzw. łączenia sektorów energii elektrycznej, transportu, przemysłu, ciepłownictwa systemowego i ogrzewania budynkó woraz strategii rozwijania gospodarki wodorowej. Pokazują jak w perspektywie do 2050 roku w Unii Europejskiej będzie postępować zmiana roli i sposobu funkcjonowania sektorów energii w kontekście osiągnięcia przez Unię Europejską neutralności klimatycznej do 2050 roku. Podejście Komisji Europejskiej jest spójne z wnioskami płynącymi z raportu Instytutu Jagiellońskiego opublikowanego 4 czerwca br. "Łączenie sektorów zielonej energii. Co to oznacza dla Polski? Elektryfikacja, decentralizacja, digitalizacja". Co istotne, ten kierunek będzie miał nie tylko odzwierciedlenie w przyjmowanej legislacji, lecz także uruchamianiu finansowania ze środków UE. Piszą Paweł Wróbel i Christian Schnell z Instytutu Jagiellońskiego.
29.06.2020r. 05:15

Producent stali ArcelorMittal w opublikowanym raporcie "Climate Action in Europe. Our carbon emissions reduction roadmap: 30% by 2030 and carbon neutral by 2050" ("Działania w dziedzinie klimatu w Europie. Nasz plan działania na rzecz ograniczenia emisji CO2: 30 proc. do 2030 r. i neutralność pod względem emisji CO2 do 2050 r.") przedstawił swoją strategię rozwoju zgodną z całokształtem działań UE w dochodzeniu do zerowej emisji CO2.
25.03.2020r. 05:14

mgr inż. Jerzy Lipka
Epidemia korona wirusa choć nieco odracza w czasie zasadnicze decyzje dotyczące polskiej energetyki, to jednak nie likwiduje problemów związanych z produkcją energii. Nie zmienia także na dalszą metę problemów i kłopotów związanych z zatruciem środowiska naturalnego. A przecież umierających z powodu zatrucia powietrza jest znacznie więcej, niż z powodu epidemii wirusowych.
23.03.2020r. 06:12

mgr inż. Jerzy Lipka
Rozłożenie ryzyka rozwoju sektora energetycznego wymaga inwestowania w wiele różnych jego kierunków, a nie koncentrowanie środków na jednym względem dwóch wybranych z przyczyn politycznych, bo akurat opowiada się za tym wpływowe lobby. Monolityczny rozwój tylko i wyłącznie sektora węglowego przez ostatnie dziesiątki lat, uzupełnionego po 2000 roku energetyką wiatrową, do dziś odbija się czkawką w naszym kraju, nie zapewniając energetycznego bezpieczeństwa i powodując nadmierną, niespotykaną nigdzie indziej w Europie szkodliwą emisję. Nie rozłożono ryzyka, poprzez wielo-kierunkowość rozwoju. Nie zrobiono tego z przyczyn politycznych, a nie dlatego, że technicznie nie było można.
19.02.2020r. 06:19

Wiesław Drozdowski, redaktor CIRE
Przyszłością transportu ciężarowego i autobusowego, z punktu widzenia emisji w całym cyklu eksploatacji, są pojazdy z ogniwami paliwowymi zasilane wodorem - wynika z raportu "Fueling the Future of Mobility: Hydrogen and Fuel cell solutions for transport", opracowanego przez Deloitte China i Ballard Power Systems.
27.01.2020r. 08:41

prof. dr hab. inż. Konrad Świrski, Transition Technologies SA
Nasz świat zaczyna szybko chodzić na "skróty". Każdego dnia ogłaszane są cudowne recepty i wynalazki, które już, już i mają rozwiązać wszystkie nasze problemy. Nowe formy transportu (kiedyś mieliśmy mieć kolej magnetyczną z Krakowa do Zakopanego!), nowe lekarstwa (kiedyś miała być pasta zamiast borowania zębów), nowe wielkie imprezy sportowe (kiedyś mieliśmy mieć tor Formuły 1 koło Białej Podlaskiej!!), czy przełomowe technologie energetyczne (kiedyś CCS miał eliminować całą emisję CO2 z paliw kopalnych). Dziennikarze i media, a przede wszystkim politycy i ich wyborcy - oczekują prostego i szybkiego lekarstwa, potwierdzenia, że będzie już dobrze i wszystkie problemy zostaną rozwiązane, czegoś na miarę wielkiego i radosnego hasła i optymistycznego pomysłu i idei... żeby potem wszystko przycichło i o wszystkim można było powoli zapomnieć (a cały pomysł schować gdzieś do szuflady).
02.01.2020r. 05:16

Wiesław Drozdowski, redaktor CIRE
Wodór i energia mają długą wspólną historię. Pierwsze demonstracje elektrolizy wody i ogniw paliwowych pobudziły wyobraźnię inżynierów w 1800 roku. Wodór wykorzystano do zasilania pierwszych silników spalinowych ponad 200 lat temu. Wodór podnosił balony i sterowce w XVIII i XIX wieku, a w latach 60. napędzał ludzkość na Księżyc.
12.11.2019r. 06:13

Wiesław Drozdowski, redaktor CIRE
Dokładnie wczoraj minął rok od opublikowania w CIRE artykułu Pana Bogdana Kasierskiego pt. "Zapalić Słońce na Ziemi, czyli Drugi Święty Graal fizyki". Obserwując obecne zintensyfikowanie działań zmierzających do uzupełnienia polskiego miksu energetycznego o energetykę jądrową, w założeniu wykorzystującą reaktory uranowe, pragniemy zwrócić uwagę na postęp jaki dokonał się w ostatnim czasie w dziedzinie fuzji termojądrowej. Rozważamy jednocześnie, czy nasz kraj nie powinien włączyć się do prac zmierzających do wykorzystania energii termojądrowej na większą skalę, poprzez współpracę z jedną z zagranicznych firm prowadzących zaawansowane prace na tym tematem.
17.07.2019r. 11:34

Łukasz Bondaruk, associate w kancelarii SSW Pragmatic Solutions
Nie ulega wątpliwości, że w Polsce jesteśmy obecnie na początku drogi do w pełni rozwiniętego rynku szeroko rozumianej elektromobilności. Zasadnicze dla tego sektora ramy prawne obowiązują już od początku 2018 r., kiedy to w życie weszła ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak pokazuje praktyka, sama ustawa i przewidziane w niej mechanizmy mające przyczynić się do zwiększenia liczby ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych nie wystarczą. Niezbędna wydaje się zmiana mentalności - zbudowanie u potencjalnych użytkowników świadomości, że auta elektryczne mogą być konkurencyjne w stosunku do tradycyjnych - tych z silnikami spalinowymi.
1 Jedynie ma marginesie należy wspomnieć, że Ustawa o elektromobilności nie odnosi się do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Regulacja FNT została zawarta w Ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1199 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1155).
2 Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1199 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1155).
3Przez Narodowy Cel Wskaźnikowy, zgodnie z Ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. 2014 r. poz. 1643 ze zm.), rozumie się "minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczony według wartości opałowej".
4 Warto zaznaczyć, że 12 lipca 2019 r. do Sejmu wpłynął Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z tym projektem, doprecyzowaniu ulegną przepisy odnoszące się do kompetencji NFOŚiGW w zakresie FNT.
5 W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646).
6 W pierwotnej wersji ustawodawstwa o FNT nie widniała wzmianka o możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach funduszu przez osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej. Ustawodawstwo zostało zmienione wraz z uchwaleniem Ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1210).
7 Projekt rozporządzenia został opublikowany dnia 15 lipca 2019 r. i skierowany do konsultacji publicznych.
8 Wyłączono więc z tego zakresu koszty operacyjne ponoszone m.in. na reklamę, zakup czy dystrybucję paliwa.
9 Zgodnie z art. 29 ust. 6 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 2009 Nr 157, poz. 1240 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869).
10 Wydane przez Ministra Energii w formie rozporządzenia na podstawie art. 28zg ust. 6 Ustawy o biokomponentach.
11.11.2018r. 10:50

mgr inż. elektronik Bogdan Kasierski
Realnie istniejące i osiągalne zasoby wszystkich kopalnych źródeł energii pierwotnej ulegną wyczerpaniu w przedziale ok. 70-120 lat. Włączenie do eksploatacji olbrzymich i jeszcze nienaruszonych, ale zapewne nie całkiem osiągalnych zasobów hydratów metanu przedłuży ten okres o ok. 60 lat.



cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE