ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREWodór
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


MATERIAŁY PROBLEMOWE

Samoloty będą latać na prąd i wodór
20.07.2021r. 11:50

www.cire.pl | Obserwuj nas na facebook.com/energetyka
Narodowy islandzki przewoźnik zawarł porozumienie z dwoma firmami, które w przyszłości pomogą Icelandair realizować loty zasilane czystą energią. Jak uważa rząd, krótkie islandzkie trasy krajowe są idealnym miejscem do wprowadzania tego typu ekologicznych rozwiązań.
Grupa Icelandair zawarła wstępne umowy z Universal Hydrogen oraz Heart Aerospace, której przedmiotem są samoloty napędzane wodorem i energią elektryczną - poinformował przewoźnik.

- Z dumą ogłaszamy, że jesteśmy jedną z pierwszych linii lotniczych, które sprawdzą możliwości energii elektrycznej i wodorowej. Icelandair podpisał listy intencyjne dotyczące dwóch interesujących projektów, których celem jest dekarbonizacja lotów pasażerskich, co może zrewolucjonizować krótkir loty krajowe w ciągu zaledwie kilku lat - pisze przewoźnik w oświadczeniu.

Porozumienie z Universal Hydrogen dotyczy technologii pozwalającej na konwersję regionalnych samolotów do możliwości zasilania wodorem - konkretnie chodzi o samoloty Bombardier Dash-8 posiadane przez Icelandair. Druga z umów przewiduje współpracę przy rozwoju oraz nabycie elektrycznej maszyny Heart Aerospace ES-19.

ES-19 to projekt samolotu z 19 miejscami, który został zaprezentowany przez szwedzkiego producenta w 2019 r. Maszyna będzie miała zasięg ok. 215 mil morskich (400 km). Decyzja Icelandair o podpisaniu listu intencyjnego jest postrzegana przez Heart Aerospace jako silne poparcie dla realizacji planów producenta.

(1000x563)

W marcu 2021 r. także Finnair zasygnalizował zamiar dodania do swojej floty samolotów elektrycznych, podpisując list intencyjny z Heart Aerospace obejmujący 20 regionalnych ES-19. Z kolei kilka dni temu amerykańscy przewoźnicy United i Mesa Airlines podpisali list intencyjny dotyczący przyszłego zakupu nawet 200 egzemplarzy maszyny od Heart Aerospace. Wcześniej zainteresowanie modelem ES-19 wyraził także SAS, Wideroe oraz BRA.

Jak podkreśla Icelandair Group, aby osiągnąć globalne cele w zakresie emisji dwutlenku węgla, należy jak najszybciej wprowadzić lepsze dla środowiska rozwiązania w zakresie podróży lotniczych. Jak uważa także sam rząd, krótkie trasy lotów krajowych w Islandii sprawiają, że kraj ten jest idealnym miejscem do wprowadzania czystej energii.

W 2021 r. islandzka regionalna linia lotnicza Air Iceland Connect, która połączyła się z Icelandair, oferuje loty ze stolicy kraju do miast Akureyri, Egilsstaðir, Vestmannaeyjar i Ísafjörður, a także rejsy na Grenlandię.

W ostatnim czasie zawrotnego tempa nabiera wyścig na drodze do elektrycznych lotów pasażerskich - w połowie marca 2021 r. współpracę z norweskim przewoźnikiem Wideroe ogłosił Rolls-Royce, którego samolot elektryczny ma być gotowy już w 2026 r. W lutym br. Archer Aviation oraz United Airlines ogłosiły partnerstwo w kwestii rozwoju projektu elektrycznych maszyn typu eVTOL, z kolei w zeszłym roku Electric Aviation Group zaprezentowała projekt samolotu hybrydowego, który ma być eksploatowany od 2028 r. Już kilka lat temu współpracę z easyJetem nawiązał amerykański start-up Wright Electric, którego samolot elektryczny ma przewozić co najmniej 120 osób na dystans do ok. 500 kilometrów.

Heart Aerospace to szwedzki start-up z siedzibą w Göteborgu, założony z inicjatywy Electric Air Travel in Sweden (ELISE), sfinansowany przez szwedzką agencję innowacji Vinnova. Obecnie wspierany przez EQT Ventures, szwedzki fundusz typu venture capital, a także rządy krajów skandynawskich oraz Unii Europejskiej.

źródło: pasazer.com
fot.: Icelandair, Heart Aerospace

CIRE poleca
ELEKTROMOBILNOŚĆ - branża w której dzieje się teraz najwięcej


DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE